Man iftop : membaca hasil iftop


Kalo di Mandriva dan udah nyambung ke repo. bisa langsung install iftop seperti ini:

urpmi iftop

Tapi kebanyakan masih bingung dengan cara membaca hasil yang dikeluarkan oleh iftop itu sendiri (kenapa tidak membaca man ?). Ini saya kutipkan “man iftop” biar dibaca sendiri. males kalo jawab pertanyaan yang udah ada di “man”. Maaf lagi malas aja.

Display

When running, iftop uses the whole screen to display network usage. At the top of the display is a logarithmic scale for the bar graph which gives a visual indication of traffic.

The main part of the display lists, for each pair of hosts, the rate at which data has been sent and received over the preceding 2, 10 and 40 second intervals. The direction of data flow is indicated by arrows, <= and =>. For instance,

foo.example.com  =>  bar.example.com      1Kb  500b   100b
                 <=                       2Mb    2Mb    2Mb

shows, on the first line, traffic from foo.example.com to bar.example.com; in the preceding 2 seconds, this averaged 1Kbit/s, around half that amount over the preceding 10s, and a fifth of that over the whole of the last 40s. During each of those intervals, the data sent in the other direction was about 2Mbit/s. On the actual display, part of each line is inverted to give a visual indication of the 10s average of traffic. You might expect to see something like this where host foo is making repeated HTTP requests to bar, which is sending data back which saturates a 2Mbit/s link.

By default, the pairs of hosts responsible for the most traffic (10 second average) are displayed at the top of the list.

At the bottom of the display, various totals are shown, including peak traffic over the last 40s, total traffic transferred (after filtering), and total transfer rates averaged over 2s, 10s and 40s.

Contoh gambar nya :

hasil iftop

hasil iftop

3 comments

  1. oh..gitu

    bayu:

    hu’uh mbak…. begitulah…

  2. Numpang Iklan Lowongan Kerja Yachh…

    Dibutuhkan Banyak Tentor Untuk Bimbingan Belajar LCC Rawamangun
    1. Tentor SMA Untuk Semua Bidang Pelajaran
    Persyaratan : IPK Minimal 3.0
    Semester Akhir
    2. Tentor SMP Untuk Semua Bidang Pelajaran
    Persyaratan : IPK minimal 3.0
    Semester 5 Atau 6
    3. Tentor SD Untuk Semua Bidang Pelajaran
    Persyaratan : IPK minimal 3.0
    Semester 3 Atau 4
    Batas Pendaftran 30 Juni 2008
    Untuk Informasi Lebih Jeas Dapat Menghubungi Bimbel LCC Rawamangun Jl. Balai Pustaka Timur No.22 Jakarta Timur Tlp : 47869635 Atau SMS di 0856-91368367

  3. kenapa judule gak dituli RTMF aja?
    gw juga pake iftop..
    btw. buat matiin koneksi ip yang ngabis2in benwit gimana yah?

    bayu:
    iya sih RTMF, maklum meskipun ditulis judule gitu masih ada banyak yang nanya
    pa orang-orang indo tu (termasuk aku) gak mau baca ya ?? :p
    sebenere ya tinggal baca aja. tapi kok enakan tanya langsung…. (bikin jengkel aja) :p
    kalo mo matiin yang ngabisin b/w. cara langsung nya ya iptables -j DROP😀
    kalo mo ngelimit pake tc dengan cbq or htb
    mayan tuh

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: